wlcm

Saturday 28 January 2012

cinta SMS(ep.10)

karya AIMAN AZLAN


Alia: Abi nak jumpa Lia?

Abi: Yes. Come, sit with me for a moment.

Alia: Ada apa Abi?

Abi: Ada something yang ayah Ali cakap yang buat Abi berfikir. Allah, lajunye masa berlalu! Abi masih lagi tengok Lia ni macam Lia ni umur 5 tahun. Tak sangka Lia dah nak berkahwin dah.

Alia: Abi, tak kira la umur Lia 5 tahun or 20 tahun ke, I will always be your little girl kan?

Abi: Haha...I guess so. Tapi Insha Allah, bulan depan Lia akan jadi isteri Ali. That means that he will be your No. 1 man, not me. Not anymore. Lia faham ke?

Alia: Jangan cakap camtu Abi, sedih Lia dengar.

Abi: Lia...Lia faham ke?

Alia menangis.

Alia: Ye Abi, Lia faham. But...you will always be my first love.

Abi menangis lalu memeluk Alia. 

Abi: I love you so much.

*****

Sebulan berlalu. Kedua-dua keluarga berada di dalam masjid untuk majlis akad nikah.


Ali: Oit, sampin aku senget ke?

Ahmad: Dah OK la bro. Brapa kali ko nak tanya aku ni?

Ali: Nervous kot! Tak sangka ramai giler orang datang.

Ahmad: Tak payah pikir banyak sangat la. Ngada-ngada la ko ni!

Ali: Hello brader! Nanti bila ko kawen plak aku nak tengok, nervous ke tak.

Ahmad senyum sahaja.

Abi: Tok Imam, saya tahu yang kebiasaannya wali akan bagi kuasa wali kat Imam untuk langsungkan perkahwinan. Tapi untuk anak saya ni, saya nak langsungkan sendiri. Imam tolong jadi saksi la ye?

Imam: Boleh, takda masalah. Itu kan hak encik. Pihak perempuan ada tetapkan apa-apa syarat kepada pihak lelaki?

Abi: Ada.

Imam: Pihak lelaki setuju?

Ali: Ye, saya dah setuju dengan syarat-syarat tu. Semua detail ada dalam kontrak perkahwinan ni.

Imam: Biar saya check dulu kontrak ni ye? Sebab kadang-kadang orang tetapkan syarat-syarat yang tak munasabah, lebih-lebih lagi yang melanggar agama.

Ali: Takda masalah. Bagus jugak Tok Imam check dulu, just to make sure.

Imam meneliti kontrak yang diberikan.

Imam: Hmm...saya tak nampak apa-apa masalah. Alhamdulillah, tinggal ijab kabul ja la.

Abi: Bismillah...

Ali bersedia.

Abi: Aku nikahkan engkau, Ali bin Abdullah, dengan anakku, Alia binti Ibrahim, dengan mahar RM2,000.

Ali: Saya terima nikahnya.

Abi: Alhamdulillah, welcome to the family.

Abi memeluk Ali.

Ali: Terima kasih...Abi.

*****

Walimah berlangsung. Suasana meriah dengan pukulan kompang dan nyanyian nasyid. Rakan-rakan dan saudara mara datang untuk meraikan penyatuan dua keluarga ini. Mereka yang kaya, miskin, anak-anak yatim, dan mereka yang alim semua dijemput hadir. Dua khemah besar membahagikan lelaki dan perempuan.

Di khemah lelaki...


Ahmad: Bro! Ko dah jadi suami orang la skang!

Ali: Alhamdulillah, aku bertuah. Best friend aku dah jadi ipar aku.

Ahmad: On that note, ko kena jaga-jaga skit la. Kalau Alia tak bahagia, aku sekeh ko!

Ali: Rilek bro, rilek.

Ayah: Ali, mana Mak letak bunga telur yang banyak-banyak tu? Bakul ni dah kosong.

Ali: Ada kat dalam rumah, sebelah telefon. Ayah tunggu sini la, biar Ali amikkan.

Ayah: Eh eh, tak payah! Ali layan tetamu sudah. Ramai kawan nak jumpa.

Bakar: Assalamualaikum! Ali my brader, barakallah!

Ali: Waalaikumussalam warahmatullah. Thanks bro! Mintak doa banyak-banyak tau.

Bakar: No hal, boleh aja. Ahmad, assalamualaikum!

Ahmad: Waalaikumussalam warahmatullah!

Bakar: Ahmad, Samad tengah carik ko la.

Ahmad: Oh ye ke? Mana dia?

Bakar: Tu ha, dok ngan si Amin, si Hakim, and si Bakri.

Ahmad: Oi Ali, jom gi jumpa diorang!

Ali: Jom! Eh jap, mana phone aku ek?

Ahmad: Ni ha, kan tadi ko suruh aku pegang?

Ali: Ops, lupa. Bak sini phone tu.

Di khemah perempuan...

Alia: Eh...Anis?

Anis: Assalamualaikum!

Alia: Waalaikumussalam warahmatullah! Bila masa ko balik? Ingatkan kat universiti lagi.

Anis: Aku amik cuti la. Takkan la nak miss walimah ko kot. Ni ha, siap bawak geng lagi.

Alia: Ya Rabbi! Nur, Laila, Aishah! Korang datang rupanya. Mati-mati aku ingat tak datang tadi. Dah la tak mesej pape pun.

Aishah: Mabruk Lia! Of course la kitorang datang. Kena la memenuhi jemputan, lebih-lebih lagi jemputan ke walimah ko.

Nur: Tahniah! Saje je tak mesej sebab nak bagi surprise.

Laila: Eh, pinggan mane ek? Aku lapar ni.

Alia: Eh sorry sorry! Korang tetamu istimewa, masuk ke dalam rumah je la. Ummi aku ada kat dalam.

Nur, Laila, dan Aishah bergerak masuk ke dalam.

Alia: Anis? Tunggu apa lagi?

Anis: Erm Lia...Ahmad mana?

Alia: Tu! Dok ngan Ali.

Anis: Oh...OK. So, tu la suami ko?

Alia: Yup!

Telefon Alia berbunyi. Ali menghantar SMS...

Ali: Tiba-tiba rasa macam sorang poet pulak hari ni.
Alia: Hihi...really?
Ali: Betul la.
Alia: How come?
Ali: I looked at you today and a poem was written in my head. Subhanallah, tetiba jek!

Alia tersenyum sendirian, sambil menjeling-jeling kepada suaminya. Ali dapat menangkap jelingan isterinya itu.

Alia: Mana poemnya?
Ali: Ala...takkan nak bagi pakai SMS je kot?
Alia: Abang sibuk layan tetamu, Lia pun sibuk layan tetamu. SMS pun kira OK la, at least for now.
Ali: Okay, you ready?
Alia: Iye. Bajet je abang ni, macam la poem dia bagus sangat.
Ali: Amboi!
Alia: Kihkih...gurau je. Silakan Mr. Poet!

Alia menunggu SMS daripada suaminya...

Ali:
My love for you is not of this earth, but of the Heavens
Yet I know it's not possible, because Heaven is greater
And the greatest of all Heavens, is the one with you in it
For Heaven will not feel heavenly without you, my love
Alia terduduk. Perlahan-lahan air matanya mengalir dan berhenti di bibirnya yang sedang mengukirkan senyuman.

Anis: Alia? Nape nangis ni?

Alia: Lain rasanya...

Anis: Apa yang lain?

Alia: Bila lafaz cinta itu halal, memang lain rasanya.

Anis memandang Ahmad di seberang sana...

*TAMAT*

No comments: